سلطان یاقوت

ترخیص سیگار از گمرک

ترخیص سیگار از گمرک

سیگار به برگ بریده و خرد شده توتون گفته می‌شود که درون کاغذ نازکی پیچیده شده و جهت استعمال دود می‌شود. در زبان انگلیسی به هر نخ سیگار، Cigarette گفته می‌شود. واردات و صادرات سیگار آماده‌ی استعمال در کشور ما رواج داشته و تاجران و بازرگانان زیادی به جهت سودآوری این تجارت، به آن می‌پردازند. به همین دلیل اطلاع از قوانین مربوط به ترخیص سیگار از گمرک، حائز اهمیت است و در دایره خدمات شرکت سلطان یاقوت قرار می‌گیرد. برای استفاده از سیگار، طرف فیلتردار آن‌ را میان لب‌ها قرار داده و از سمت دیگر بوسیله کبریت یا فندک روشن می‌کنند. مبادلات تجاری مربوط به سیگار آماده که دارای نام تجاری شرکت سازنده است در سراسر جهان صورت می‌گیرد. سیگار کشیدن دارای مضرات زیای برای انسان است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها، فرسایش مغز، پوسیده شدن دندان‌ها، کند کردن روند بهبود زخم‌ها، تاثیر منفی بر حافظه و یادگیری و … اشاره کرد. دلیل مصرف سیگار، آرامش موقتی است که پس از کشیدن آن حاصل می‌شود. این حس ناشی از نوعی شبیه سازی است که به دلیل قرارگیری ماده شیمیایی نیکوتین روی گیرنده های هورمون لذت در مغز اتفاق می‌افتد. در ادامه مقاله قصد داریم به جنبه تجاری و بازرگانی سیگار و همچنین اطلاعات مفید در خصوص ترخیص سیگار از گمرک بپردازیم.

واردات و صادرات سیگار

کشورهای آمریکا، ژاپن، کره و برخی کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری در صنعت دخانیات و حمایت از صادرات کالاهای دخانی سالانه درآمد بسیار هنگفتی را کسب می‌کنند و به صورت یک صنعت سودآور به آن نگاه ویژه دارند.

بخش اعظم واردات سیگار به ایران از کشورهای سوییس، ترکیه و امارات صورت می‌گیرد. با وجود اینکه سیگار برای سلامتی انسان مضر است؛ اما تقاضا برای آن در داخل کشور ما بالا بوده و تامین این احتیاجات برعهده واردکنندگان قرار می‌گیرد. آمار واردات و مصرف سیگار در ایران خیلی صحیح نیست؛ زیرا میزان قاچاق سیگار در کشور بالا بوده و تاحدودی از کنترل خارج است.

صادرات سیگارهای ساخت داخل، به کشورهای همسایه از جمله عراق صورت می‌گیرد.

قوانین مربوط به تجارت سیگار در ایران

  • معافیت حقوق ورودی شرکت دخانیات لغو می‌گردد.
  • براساس ماده 16 و ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده عمل شود (براساس نرخ کالاهای خاص در قانون مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود).

ماده 16) نرخ مالیات بر ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی، دوازده درصد (12%)

ماده 38) نرخ عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در رابطه با کالا و خدمات مشمول این قانون، علاوه بر نرخ مالیات موضوع ماده (16) این قانون، به شرح زیر تعیین می‌گردد:

ب- انواع سیگار و محصولات دخانی، سه درصد (3%)

  • به موجب قانون انحصار دخانیات مصوب 1310، تجارت خارجی، خرید، فروش، کشت توتون و تنباکو، تهیه، نگهداری، حمل و نقل اجناس دخانیه و انواع کاغذ سیگار و متفرعات آن و سایر موارد مربوطه در انحصار دولت می‌باشد و به موجب مصوبه شماره 80681/ت 46360 ه مورخ 27/4/1391 هیئت محترم وزیران اختیارات قانونی فوق به وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور) محول گردیده است.
  • صدور موکول به رعایت ماده 18 آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات مصوب 1346 و ماده 5 قانون عهدنامه بین‌المللی حفظ نباتات مصوب 1389 می‌باشد.

ماده 18) فرآورده‌های نباتی كه از ايران به كشورهای خارج صادر می‌شود بوسيله كارشناسان قرنطينه معاينه و در صورت سلامت كالا گواهی بهداشت نباتی صادر می‌شود.

قانون همراه داشتن سیگار و تنباکو برای مسافران ورودی در ایران

ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی به کشور (واردات کالای همراه مسافر)، فارغ از این که ایرانی یا از اتباع خارجی باشند؛ می‌گوید که حق همراه داشتن و ترخیص کالاهای غیر تجاری را دارند. این در خصوص کالاهای نو در صورتی برقرار خواهد بود که ارزش کالای مجاز همراه مسافر حداکثر 80 دلار بوده و ماهیت غیرشرعی یا غیرقانونی نیز نداشته باشند.

همراه داشتن سیگار یا تنباکو: مقدار مجاز سیگار همراه مسافر یک باکس سیگار (200 نخ) می‌باشد. همین طور این تعداد مجاز برای سیگار برگ به اندازه 50 عدد خواهد بود. در خصوص تنباکو نیز در حال حاضر، میزان مجاز برای هر مسافر معادل 250 گرم اعلام شده است.

مجوزهای لازم جهت ترخیص سیگار از گمرک

ترخیص سیگار از گمرک، امری تخصصی و پیچیده است و نیاز به مهارت و تجربه بالای ترخیص کار رسمی اداره گمرک دارد. ترخیص کار با داشتن کارت بازرگانی و وکالت نامه از سمت تاجران و بازرگانان، به انجام تشریفات گمرکی برای رد کردن کالای صادراتی یا وارداتی از ذره بین اداره گمرک می‌پردازد.

مجوزهایی که جهت ترخیص سیگار از گمرک باید اخذ و ارائه گردند، عبارتند از:

  • مجوز فنی از مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور
  • مجوز ارزی از مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور جهت تخصیص ارز
  • نیاز به شناسه کالا
  • نیاز به نمایندگی در صورت داشتن نمایندگی اصلی

تعرفه گمرکی جهت ترخیص سیگار از گمرک

شماره تعرفه گمرکی جهت ترخیص سیگار ذیل ردیف 2402 به شرح «سیگار برگ (از جمله سیگارهای برگ نوک بریده)؛ سیگاریلو (Cigarillos) و سیگار، از توتون یا از بدل توتون» قرار گرفته و تعرفه ورودی آن برحسب واحد Kg اندازه‌گیری می‌شود.

کد تعرفه جهت ترخیص سیگار برگ (از جمله سیگارهای برگ نوک بریده) و سیگاریلو، حاوی توتون از گمرک برابر 24021000 است که دارای حقوق ورودی 26% و اولویت کالایی 4 می‌باشد.

کد تعرفه جهت ترخیص سیگار حاوی توتون از گمرک برابر 24022000 است که دارای حقوق ورودی 26% و اولویت کالایی 27 می‌باشد.

خدمات شرکت سلطان یاقوت در زمینه ترخیص سیگار از گمرک

شرکت بازرگانی سلطان یاقوت، دارای مجوزات رسمی از گمرکات کشور و با سال‌ها تجربه موفق و عملی در امر بازرگانی آماده خدمات‌رسانی به شما تجار عزیز در زمینه ترخیص کالا، حمل و نقل کالا، اخذ مجوز های قانونی و … می باشد. این شرکت متعهد است تا امور بازرگانی شما را به بهترین نحو و در کمترین زمان و با هزینه مناسب به انجام برساند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر یا همکاری با شرکت سلطان یاقوت در زمینه ترخیص سیگار از گمرک می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 09121995406 – 02128111034

  • ترخیص سیگار وینستون Winston
  • ترخیص سیگار کنت Kent
  • ترخیص سیگار مگنا
  • ترخیص سیگار مارلبرو Marlboro
  • ترخیص سیگار کمل Camel
  • ترخیص سیگار کاپیتان بلک Captain Black
  • ترخیص سیگار پال مال Pall Mall
  • ترخیص سیگار سناتور