سلطان یاقوت

ترخیص نخود از گمرک

ترخیص نخود از گمرک

نخود، از جمله قدیمی‌ترین و مقوی‌ترین حبوبات موجود در جهان است و در کشور ما نیز از گذشته تا کنون در طبخ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت نخودهای تولید شده در ایران به دلیل کمبود این محصول کشاورزی، بالا بوده و به همین دلیل تامین‌کنندگان به عنوان راه حل، به واردات نخودهای خارجی ارزان قیمت روی آورده‌اند. به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله‌ی تجاری-بازرگانی به موضوع ترخیص نخود رسمی از گمرک بپردازیم که در دسته خدمات ترخیص کالای شرکت سلطان یاقوت قرار گرفته و از اهمیت بالایی برای فعالان تجاری کشور ما برخوردار است. گیاه نخود، گیاهی یک ساله است و دارای ده‌ها رقم کشاورزی مختلف است که محصولات آن‌ها از نظر رنگ، شکل و ویژگی‌ها متفاوت هستند. نخود حاوی مواد معدنی و مواد مغذی از جمله منیزیم، کلسیم، اسید فولیک، روی، آهن، فسفر، پتاسیم، ویتامین B6 ،ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل از خواص بی‌نظیری برای بدن انسان برخوردار است. از خواص نخود می‌توان به تقویت پوست و مو، کنترل قند خون، کاهش کلسترول بد، بهبود قلب و عروق، سلامت استخوان‌ها، تقویت دستگاه گوارش، جلوگیری از سرطان، جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، درمان یرقان، بهبود سیستم ایمنی و … اشاره کرد. در ادامه مقاله به شرح نحوه تجارت و ترخیص نخود معمولی از گمرک خواهیم پرداخت.

واردات و صادرات نخود در ایران

نخود یکی از مهم‌ترین حبوبات در سطح جهان است که تجارت در این زمینه با سود بالایی همراه است. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری کشورها به تولید و صادرات این محصول کشاورزی مشغول بوده و محصولات خود را به بازار مصرفی جهانی عرضه می‌کنند. برترین کشورهای تولیدکننده نخود خشک در جهان، کشورهای هند، استرالیا، میانمار، پاکستان، ترکیه، اتیوپی، روسیه، ایران، مکزیک، آمریکا و کانادا می‌باشند.

بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نخود رسمی در جهان عبارتند از: استرالیا، روسیه، مکزیک، ترکیه و هند. همچنین کشورهای پاکستان، هند، بنگلادش، ترکیه و امارات متحده عربی، بیشترین حجم واردات نخود را به خود اختصاص داده‌اند.

کشور ما از گذشته در زمینه تولید نخود در جایگاه خوبی قرار داشته و علاوه بر تامین نیاز داخل، محصولات تولیدی خود را به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای عربی و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی صادر می‌کرد و ارز خوبی از این طریق به کشور وارد می‌شد. اما هم‌اکنون تولیدات نخود در ایران به دلیل مسائلی همچون خشکسالی و کمبود آب، بسیار کاهش یافته و از آن‌جا که حجم تولیدات برای نیاز داخلی نیز کافی نیست، در چند دوره از صادرات حبوبات از جمله نخود از ایران جلوگیری شد.

در حال حاضر، واردات نخود برای تامین نیاز داخلی و تعدیل قیمت این محصول از کشورهای روسیه، آرژانتین، کانادا، اتیوپی، پاکستان و … صورت می‌گیرد.

قوانین مربوط به صادرات و واردات نخود در ایران

  • ورود انواع مواد خوراکی آماده مصرف، بسته‌بندی شده یا کنسرو شده مشمول این فصل موکول به رعایت ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مصوب 1346 به شرح زیر می‌باشد:

‌ماده 16 – از تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذایی یا بهداشتی یا آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با‌رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت مصرف از کشور مبداء مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداری است و ‌واردکننده نیز مکلف است برای تحصیلی پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادی که برای نگاهداری به آنها اضافه شده به وزارت بهداری تسلیم ‌نماید.

  • صادرات موکول به رعایت ماده 18 آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات مصوب 1346 و ماده 5 قانون عهدنامه بین‌المللی حفظ نباتات مصوب 1389 می‌باشد:

ماده 18 – فرآورده های نباتی كه از ايران به كشورهای خارج صادر می‌شود بوسيله كارشناسان قرنطينه معاينه و در صورت سلامت كالا گواهی بهداشت نباتی صادر می‌شود.

مجوزهای لازم جهت ترخیص نخود از گمرک

ترخیص کاری که قصد ترخیص نخود از گمرک را دارد، موظف است جهت تخصیص ارز در این زمینه، مجوز ارزی از وزارت جهاد کشاورزی را دریافت نماید.

از آن‌جا که این محصول جزو مواد غذایی دسته‌بندی می‌شود، ترخیص کار باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ترخیص آن، مجوز فنی اخذ کند.

همچنین جهت اعلام تاریخ اعتبار هنگام ترخیص نخود از گمرک، گرفتن مجوز فنی از وزارت جهاد کشاورزی ضرورت دارد.

تعرفه گمرکی جهت ترخیص نخود

بطور کلی شماره تعرفه گمرکی برای ترخیص نخود رسمی، ذیل ردیف 071320 قرار می‌گیرد و حقوق ورودی آن‌ها برحسب واحد کیلوگرم محاسبه می‌شود.

کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص نخود معمولی برابر 07132030 است که دارای حقوق ورودی 1% و اولویت کالایی 21 می‌باشد.

کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص نخود رنگی (دسی) برابر 07132040 است که دارای حقوق ورودی 1% و اولویت کالایی 21 می‌باشد.

خدمات شرکت سلطان یاقوت در زمینه ترخیص نخود از گمرک

شرکت سلطان یاقوت یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه امور تجاری و ترخیص کالا است و در طول سالیان فعالیت خود موفق به کسب درصد بالای رضایت مشتریان بوده است. از مزایای همکاری با این شرکت می‌توان به انجام امور گمرکی در سریع‌ترین زمان و هزینه مناسب اشاره کرد. شما تاجران و بازرگانان عزیز که قصد ترخیص نخود از گمرک را دارید، می‌توانید برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان و یا درخواست همکاری با کارشناسان ترخیص کالای ماهر و کاربلد این شرکت، تلفن‌های درج شده در زیر را شماره‌گیری نمایید.

تلفن های تماس: 09121995406 – 02128111034

ترخیص نخود سفید از گمرک

ترخیص نخود سیاه از گمرک

ترخیص نخود معمولی از گمرک