سلطان یاقوت

واردات از کشور چین

واردات از کشور چین

چین نام یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است که رابطه تجاری خوبی با کشور ما دارد. سیاست این کشور بر افزایش تولید داخلی و صادرات این محصولات به سایر کشورها استوار است. در حال حاضر این کشور یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه تولید و ارائه کالاهای گوناگون به متقاضیان در سراسر جهان می‌باشد. محصولات تولیدی این کشور از کیفیت مناسب و منعطف، قیمت مناسب، و تنوع بالا و متناسب با سلیقه‌های گوناگون برخوردار بوده و به همین دلیل می‌توان بزرگ‌ترین کشور فعال در حوزه صادرات و واردات دانست. روابط تجاری کشور چین با تمامی کشورها خوب است و تجار این کشور قادر به عرضه محصولات تولیدی خود به بازار مصرفی بین‌المللی در سطوح گسترده می‌باشند. در حال حاصر تحریم‌های گسترده‌ای از سمت کشور آمریکا علیه ایران اعمال شده است و همین موضوع، مبادلات تجاری بازرگانان ایرانی را با اکثر کشورهای جهان محدود نموده است. از طرفی کشور چین با بی‌توجهی به این تحریم‌ها، روابط تجاری خود را با ایران حفظ نموده و به اولویت تاجران و بازرگانان کشورمان برای واردات محصولات مختلف مبدل شده است. چین را می‌توان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران دانست که سالانه مقادیر بالایی ارز برای واردات محصولات مختلف از مبداء این کشور صرف می‌گردد.

صنعت خودروسازی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جزو صنایع استراتژیک به شمار می‌رود. تامین نیاز صنعت خودروسازی به قطعات و لوازم جانبی خودروها، جزو اولویت واردکنندگان می‌باشد. در حال حاضر کشور ما برای تامین نیاز صنعت خودروسازی به قطعات خودرو، لاستیک و تجهیزات مخابراتی، شدیدا به چین وابسته است. لازم به ذکر است که تراز تجاری ایران با چین مثبت است ولی این به‌واسطه صادرات نفت خام ممکن می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم به شرح اطلاعات بیشتر در خصوص واردات کالا از کشور چین بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

لیست کالاهای مجاز برای واردات از کشور چین

همان‌طورکه اشاره شد، چین در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور ما است و بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است. تنوع تجارت با این کشور بسیار بالا است و تقریبا کلیه گروه‌های کالایی را دربرمی‌گیرد. به‌طوریکه هیچ محصولی بیش از 5% از حجم واردات را شامل نمی‌شود. این گستردگی در محصولات وارداتی نشان‌دهنده ارتباط حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران و چین است. این در حالی است که در زمینه صادرات نفت خام به‌تنهایی بیش از 50 درصد واردات چین از ایران را تشکیل می‌دهد.

بیشترین کالاهایی که از مبداء کشور چین به کشور ما وارد می‌شوند عبارتند از: 1- ماشین آلات الکتریکی 2- تجهیزات 3- خودرو و قطعات و لوازم جانبی آن.

در ادامه به مهم‌ترین و بیشترین کالاهایی که در سال‌های اخیر از کشور چین به کشور ما وارد شده‌اند، اشاره می کنیم:

  • تجهیزات مخابراتی
  • قطعات خودرو
  • لاستیک تایر
  • آنتی‌بیوتیک
  • لامپ و تجهیزات روشنایی
  • دستگاه‌های گرمایشی
  • لنز وآینه
  • نمایشگر ال‌سی‌دی (LCD)
  • و … .

واردات ماشین‌آلات صنعتی از چین

همانطورکه اشاره شد، ماشین آلات صنعتی در رتبه اول بیشترین کالاهای وارداتی از کشور چین قرار می‌گیرند و سهم عمده ای از ارز خروجی از کشور را به خود اختصاص می‌دهند. بسیاری از صنایع در کشور ما همانند سایر کشورهای جهان، روز به روز به دنبال پیشرفت و به‌روزرسانی هستند. اما تولیدات داخلی باکیفیت برای تامین نیازهای این صنایع به مواد اولیه و تجهیزات در کشور ما صورت نمی‌گیرد. از این رو واردکنندگان مجبور هستند تا ماشین آلات صنعتی نو و مستعمل را به کشور وارد نموده و نیاز صنایع مختلف را تامین نمایند. البته لازم به ذکر است که فعالیت در زمینه واردات این تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از سود مناسبی برای تاجران و بازرگانان برخوردار است.

تجار فعال در این زمینه ابتدا باید به کارخانه‌های تولیدی محصولات مختلف مراجعه کرده و نیاز و کمبودهای آن‌ها را بررسی نمایند. این کارخانجات صنعتی برای بهبود فرآیند تولید خود، گاه به دستگاه‌های کامل و گاه به قطعات جانبی دستگاه‌هایشان نیاز دارند. تجار با بررسی این نیازها و همچنین بررسی کامل بازار چین، می‌توانند قطعه یا دستگاه مورد نظر را با کیفیت و قیمت دلخواه پیدا کرده، و نسبت به واردات و فروش این محصولات به واحدهای تولیدی اقدام نمایند. حاشیه سودی که از این طریق نصیب فعالان تجاری می‌گردد، بسیار خوب و عالی است.

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، واردات ماشین آلات صنعتی مستعمل نیز با شرط رعایت مقررات تعیین شده، در کشور ما مجاز و قانونی است. در این زمینه، باید دستگاه مورد نظر فاقد نمونه داخلی بوده همچنین باید کیفیت و میزان عمر آن بررسی شود.

همانطورکه در قسمت قبل اشاره شد، کشور ما در زمینه واردات این تجهیزات، به کشور چین وابسته بوده و عمده واردات ماشین آلات صنعتی نو و مستعمل در ایران، از مبداء کشور چین صورت می‌گیرد.

بیشترین ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی وارداتی از کشور چین عبارتند از: دستگاه‌های بسته بندی، دستگاه‌های تزریق پلاستیک، دستگاه‌های چاپ، ماشین آلات کشاورزی، دستگاه‌های پرکن مواد دارویی، دستگاه‌های پرکن مواد پودری و … .

مزایای واردات ماشین‌آلات صنعتی از کشور چین

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده ماشین‌آلات صنعتی به کشور ایران است. از مزایای واردات این محصولات از مبداء کشور چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه‌های واردات و حقوق گمرکی در کشور چین نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است.
  2. تولید ماشین آلات صنعتی در چین کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات دیگر کشورها دارد.
  3. امکان سفارشی کردن دستگاه‌ها با تمام جزیئات در صورت واردات از چین وجود دارد.

تعرفه گمرکی واردات ماشین‌آلات صنعتی از چین

هر کالایی که هدف صادرات و واردات قرار می‌گیرد، از یک کد تعرفه 8 رقمی مخصوص به خود برخوردار است. شناخت کد تعرفه صحیح برای ترخیص هر کالا از گمرک، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا محاسبه هزینه‌های گمرکی، تعرفه‌ها، هزینه‌های ترخیص کالا و همچنین بهره‌مندی از معافیت‌ها، براساس کد تعرفه گمرکی اعلام شده تعیین می‌گردد. اگر در تشخیص این کد اشتباهی رخ دهد، اداره گمرک این تجهیزات را ضبط کرده و به عنوان کالای قاچاق ثبت می‌کند. جریمه نقدی و یا بازداشت برای خریدار کالا و شرکت واردکننده نیز از نتایج تشخیص غلط کد تعرفه گمرکی می‌باشد.

شرکت بازرگانی واردات از کشور چین

شرکت سلطان یاقوت، جزو شرکت‌های فعال تجاری در ایران است و با داشتن سابقه مفید در ارائه خدمات بازرگانی، به یکی از معتبرترین و خوش‌نام‌ترین شرکت‌ها در این زمینه مبدل شده است. از خدمات نیروهای باتجربه و ماهر این شرکت می‌توان به حمل و نقل، حواله ارزی (آزاد و بانکی)، اخذ مجوزها، ثبت سفارش از سازمان صنعت و معدن و مشاوره رایگان در زمینه تشریفات گمرکی و امور مرتبط با ترخیص کالا از گمرکات سراسر کشور اشاره کرد. اگر شما نیز قصد واردات کالا از چین را دارید، پیشنهاد ما به شما، همکاری با ترخیص کار رسمی اداره گمرک همچون کارشناسان ترخیص کار شرکت سلطان یاقوت است. در این صورت، شما می‌توانید صفر تا صد امور گمرکی خود را با خیال آسوده به ایشان سپرده و از بروز مشکلات رایج در این زمینه از قبیل پرداخت هزینه‌های اضافی و اتلاف وقت جلوگیری نمائید. تاجران و بازرگانان محترم می‌توانند از طریق شماره‌های زیر با نیروهای متخصص این شرکت ارتباط برقرار نمایند.

 

بیشتر بخوانید :